duminică, 6 februarie 2022

Harta copilului dislexic

 Pe vremea cand ma chinuiam cu copilul sa învețe sa citeasca, imi bateam capul si cu cifrele. Si aici a fost mai greu. In primul rand, a trebuit sa le vada, sa le repete, sa le scrie singur, sa le invete ca pe poezie, de la 0 la 10.

Si ce lupta a fost...nici nu visam la mai mult pe atunci. Dupa 10, totul era doar un vis.
Notiunea de mai mare si mai mic...alta nebunie. Copilul cu discalculie nu intelege ca 5 e mai mare decat 2...si aici a intervenit imaginatia mea.
Copilul trebuie sa vada, ca sa inteleaga.
Harta pe care am conceput-o pentru copilul meu, a suferit multe transformari, in functie de evolutia lui.
Pe noi ne ajuta in fiecare zi, nu exista tema la matematica fara aceasta "Harta".
Bineinteles ca materia e mult mai cuprinzatoare dar cam asta e esenta pana acum.
Va prezint varianta "lucrata" si pe cea noua, pe care urmeaza sa mai notam definitii sau expresii care sa ne ajute.
Sper sa va fie utila si sa o adaptati nevoilor copiilor vostri!

Cum invata ceasul, un copil dislexic

 Sa vorbim despre ceas...despre marea problema in a aprecia corect ora de la 13 in sus.

Stim foarte bine ca un copil cu discalculie, pe langa problemele de orientare in spatiu, de recunoastere rapida stanga/dreapta sau de simpla numarare, are si dificultati in a spune cu precizie ora exacta.
Va voi povesti cum am reusit noi dar retineti ca procesul e unul de durata si implica toata familia.
In primul rand, copilul are nevoie de un ceas de mana electronic care sa indice doar ora in format 0-12. Deci fara 13-23.
Dar, toate celelalte ceasuri electronice din casa, vor fi in format de 24 de ore.
In acest fel, de exemplu, cand e ora 17, copilul vede la mana ora 5 iar pe ceasurile din casa, va vedea ora 17.
Automat, mintea va prelua informatia si desi nu credeti, cu timpul, va corela perfect orele. Bineinteles ca dvs trebuie sa faceti completari, sa dati explicatii, sa il incurajati, sa ii puneti intrebari si sa il felicitati.
Cand la mana lui va vedea ora 1, trimiteti-l la ceasul din casa, sa va spuna cat arata...si tot asa, cat de des puteti. Nu excludeti si celelalte diviziuni ale orei dar concentrati-va initial pe acest aspect.
Nu se va intampla peste noapte, e chestiune de luni sau ani...ideea e sa aiba permanent ceasul la mana. Se gasesc ceasuri rezistente la apa si nu sunt nici scumpe.
Copilul meu dislexic are ceas electronic la mana de 1 an si jumatate si dupa un an, a inceput sa faca legatura...acum stie perfect toate orele AM si PM...stie ca 22 e 10 sau 18 e 6 si tot asa...
Repet, in casa avem toate ceasurile electronice in format de 24 de ore. Stiind ca memoria vizuala trebuie stimulata la copilul dislexic, acest aspect e foarte important!
Spor!



Cum influenteaza dislexia/discalculia, abilitatile sociale ale copilului


Pentru ca atunci cand vine vacanta copiii sunt ocupati mai mult cu joaca decat cu invatatul, partea de relationare cu ceilalti copii este pe primul plan.
Stim deja ca pentru copiii cu probleme de invatare, sa citeasca, sa inteleaga ce citesc,sa faca calcule rapide sau sa inteleaga cifrele, pot fi adevarate provocari. Pe langa acestea, foarte importanta este relationarea, as zice eu ca la fel de importanta ca toate cele enumerate mai sus.
Va prezint aici, cateva dintre cele mai frecvente si comune probleme cu care se confrunta copiii cu dislexie, atunci cand vorbim de relationare cu ceilalti copii:
1. Neintelegerea glumelor:
In primul rand, pentru ca are dislexie, copilul cu probleme de citire, nu a putut citi atat de mult ca ceilalti copii. Rezultatul este ca nu a fost expus atat de mult la intelesurile pe care le pot avea anumite cuvinte sau expresii, deci anumite glume nu le va intelege.
2. Negasirea cuvintelor potrivite:
Copilului cu dislexie ii este greu sa isi gaseasca cuvintele potrivite pentru un anumit subiect, chiar daca el il cunoaste bine si nu poate da repede un raspuns, daca i se cere.
3. Dificultati in a trimite mesaje scrise:
Pentru ca telefonul este parte din viata noastra, copiii isi trimit mesaje la fel ca noi, cei mari. Copilul cu dislexie va avea o teama de aceste mesaje, pentru ca stie ca nu poate scrie corect sau repede si mai ales, are o problema reala cu diacriticele. Copilul meu prefera sa trimita mesaje vocale pana cand l-am incurajat si ajutat sa scrie corect. Chiar si asa, mesajele sunt scurte si scrise cu litere mari, pentru ca asta il ajuta. Se stie deja ca dislexicul prefera literele mari, pana la urma asa a invatat sa citeasca initial.
4. Isi aminteste incorect intamplarile:
Copilul nu tine minte anumite detalii si atunci ii va fi greu sa povesteasca exact ce s-a intamplat intr-o zi. Nici cuvintele potrivite nu vor fi gasite si atunci povestea va fi distorsionata, incorecta sau incompleta. Asa ca daca va exista un conflict cu un alt copil, s-ar putea sa nu poata povesti corect care a fost problema. La fel se va intampla si daca va avea o zi cu adevarat buna. Va povesti putin, scurt, fara detalii multe. Cel mai bine va veti da seama dupa starea lui sufleteasca, daca ceva l-a marcat pozitiv sau negativ. Macar veti avea un punct de plecare.
5. Glumele celorlalti pe seama sa:
Poate cea mai dureroasa dintre problemele de socializare este aceasta, chiar daca nu tine neaparat de copilul dislexic, cat de neintelegerea celorlalti copii.
Evident ca la un moment dat, ceilalti copii vor observa ca citirea este greoaie sau ca niste calcule simple pentru ei, sunt foarte problematice pentru copilul dislexic, sau ca simpla numarare se face incet si chinuit. De aici vor incepe glumele lor. Copiii sunt rautaciosi si asta e realitatea. Trebuie sa ne pregatim pentru aceste situatii.
Pe scurt, aici interveniti dvs. Parintii acelor copii care fac glume, ar trebui atentionati pentru a putea explica mai departe situatia. Chiar si asa, sa nu aveti mari asteptari.
Cu toate ca exista aceste provocari in viata copiilor dislexici si in viata parintilor lor, este foarte important pentru toti copiii sa aiba prieteni, sa simta ca apartin unui grup si sa le fie satisfacuta nevoia de conectare.
Ar putea fi o imagine cu unul sau mai mulţi oameni, persoane stând jos şi interior